Indien, 1/3-2016

Hej!
Tisdagen (1/3) började med frukost och sedan så åkte vi vidare till två dagis en bit bort ifrån byn. Vi satt först och kollade och lekte med några två-fyraåringar, de lekte med kapsyler för att fylla i mönster, hade gamla bilder för att lära sig ord, och hade gamla kablar och träpärlor för att göra halsband och armband. De flesta barnen börjar gråta när de ser främlingar, helt förståeligt, men efter ett tag lugnade ner sig och lekte och dansade. Därefter åkte vi till ett annat dagis för lite äldre barn, de lärde sig ord och därefter åkte vi till en skola för elvaåringar som satt i olika klassrum och hade olika ämnen, bland annat vetenskap, engelska, Hindi och geografi. Det språket som används i staten Maharashtra är Marathi, det är mer vanligt än själva Hindi som används i Indien, men då detta är i en by, har de ett eget språk och lär sig Marathi och Hindi i skolan, utöver deras egna språk. När de lär sig engelska har de faktiskt en tablet, som de får lyssna och prata in i en mikrofon för att lära sig att uttala rätt. Efter det hade vi en break och åt lunch, efter lunchen hade vi en liten rast och därefter fick vi chansen att rita på ett traditionellt sätt med enbart linjer, cirklar och trianglar. Kort därefter interagera vi med barnen och sedan fick vi två och två, jag åkte med Lava, hem till en students hem. Dessa studenter är den första generationen som får gå till skolan i denna byn, tack vare projektet som funnits i ungefär tolv år. Först fick vi lite fika och sedan hängde vi med Sagr som vi blev tilldelade att hänga med. Han är elva år, bor med sin mamma, pappa, syster och har två bröder som vi dock inte träffade. De bor cirka fyra – fem km ifrån skolan och han går varje dag till och från skolan. Vi gick dit, det vart verkligen svettigt i denna värme så när vi kom fram fick vi sitta på två stolar under en fläkt och kolla på TV en stund tills hans kompis kom och vi gick en sväng ner till en flod och såg det vackra landskapet. Det är verkligen så vackert och lugnt här borta, speciellt om en jämför med Pune, där alla gator är trafikerade. Efter att ha kollat runt på floden, där människor simmar, badar, tvättar kläder och duschar sig rent så gick vi in och fick även kolla på deras växthus. Staten har gett växthuset och han odlar allting till hela byn och får inga pengar för det. När vi började kolla runt kom även han som hämtade oss till Grammangal över och hans vän, så pratade vi om allt möjligt, han är bland annat historia och geografi lärare och pratade om hur det är att vara lärare och vad han arbetat med tidigare och frågade mycket om Sverige. De fick rädisor som pappan odlade och sedan åkte de hem på hans bästa väns moppe. Hans bästa vän hade sin fru och deras barn med sig. När de åkte körde vi lite ordlekar med grannbarnen som kommit över, vissa med sina föräldrar, vissa utan. Utöver det har vi sjungit låtar, vi sjöng svenska och de sjöng på deras dialekt, Vaghar (om jag minns rätt) sedan berättade Sagr några sagor han lärt sig på engelska.

När det var läggdags sov vi på golvet på en plastmatta, kvällen började svettig och intäkt i myggmedel och allt möjligt, till att någon satte på fläkten och jag frös sönder under hela natten. Det gjorde ganska ont att sova på golvet men jösses vilken upplevelse! En ska absolut inte klaga, sov kanske en timme på hela natten men det var obeskrivligt. Vi sov på golvet tillsammans med resten av familjen, de har en säng som pappan sov på och i rummet sov även deras två oxar som de använder för att odla och även en höna, samt en katt som sov på mig under natten. Så söt! Mamman vaknade flertal gånger på natten för att fixa ordning någonting, och tidigt på morgonen gick hela familjen upp för att börja fixa ordning, ta hand om växthuset, djuren, skörden, huset och allt där emellan. Sagrs syster städade och ordnade innan hon gick till skolan och pappan lika så innan han åkte iväg. Mamman arbetar på ett dagis precis bredvid.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

alxxandra.blogg.se

Heartbeats.

RSS 2.0