Indien, 9/4-2016

Hej!
Lördagen (9/4) var sista dagen på Muktangan, det är inte så mycket struktur på dessa dagar så vi spenderade stor del av dagen till att köra charader och hänga gubben. Det var riktigt roligt. Efter lite lekar så gick vi till kvinnoavdelningen och fick träffa kvinnorna. Jag vart så chockad då de som var där var väldigt unga, vissa var under 18år och hade använt tunga droger. De äldre kvinnorna hade mesta dels alkoholmissbruk. De berätta om sig själva och hur de hamnade i missbruket och hur de hamnade på rehabiliteringshemmet. De sjöng låtar och sedan så frågade de oss om motivation och råd. Var och en av oss berättade att det var starkt att de var där och ett par tips. Jag dock, hade inget motivationstal, utan berättade att de är starka och inspiration till alla där ute som behöver hjälp. Missbruk är stigmatiserat, men en kvinna med missbruk, likt Sverige, är ännu mer stigmateriserat och i Indien är det ordentligt stigmatiserat, så dessa kvinnor var så himla underbara och starka. Efter det så pratade vi om dagarna och skrev feedback och tog sedan bilder och tackade för oss. Det var så hemskt dock när vi skulle gå, eftersom de är inlåsta på rehabiliteringshemmet (de lämnar vid permission, inte tvång dock, de får avsluta rehabiliteringen när de vill) så vinkade han som tog hand om oss genom gallret vilket gjorde så ont i hjärtat. Vi ville även ta en bild med skylten så han stod kvar och vinkade ytterligare en gång. Det gjorde lagom ont i hjärtat. Vi planerade dock att försöka träffas för att ta en fika allihopa, så jag hoppas det blir av. Efter det åkte vi hemåt, min lägenhet skulle styra upp en förfest och det gjorde vi galant. Vi hade charader och vi hade musiklekar, där en ska sjunga en låt med en arist så ska de andra gissa. Det var så himla roligt! Jag, Tove och Chris gick och handla lite snacks påfyllning under kvällen och unna oss även en glass. Efter det drog vi alla ut, det var extremt dålig musik. Vid ungefär tre när det stängde så hängde jag med Tsenat, Sewit, Julia och Haben på efterfest hos ett par killar. Där lekte vi lite dricklekar och när klockan var sex på morgonen fick jag lagom panik över att jag inte kunde ta mig hemåt och i denna panik även stressad över att inte kontrollera en situation så jag vart lite arg på allt och alla ett tag. Men tillslut så kom jag hem ungefär vid sju tillsammans med Tsenat.






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

alxxandra.blogg.se

Heartbeats.

RSS 2.0