Indien, 13/4-2016

Hej!
Onsdagen (13/4) hade jag det avslutande individuella mötet med min handledare. Vi pratade om hur det har varit i gruppen och hur projektet har varit. Min handledare är en av de finaste människorna jag har mött, hon ser verkligen det bra i människor och får en att tänka efter, hon ger en alltid nya perspektiv på livet och perspektiv på sina åsikter. En sak jag aldrig kommer att glömma är att hon kallade mig för jordnära och inte dömande, hon sa även att det är bra att jag är bekväm i att visa mina känslor och att det är att vara stark, vilket fick mig att känna mig bra i någons ögon. Efter mötet så åkte jag och Najda, som hade mötet innan mig, till Saheli Sangh och när vi kom dit så fick vi vara med när de tog HIV-test på kvinnor. Den första fick ett negativt resultat, svarsresultatet kom snabbt och hon såg lättad och glad ut. Sedan var vi med när en kvinna fick vänta en längre stund, och sedan fick gå till ett annat rum för att få sitt beslut. Det verkade som om hon fick svar på att hon vara HIV-positiv. Det gjorde ont i hela mig att se denna kvinna få detta resultat, jag minns att vi mötte varandras blick och att hon log mot mig, lite osäkert, under tiden hon väntade. Denna dag fortsatte i samma ledsamma och surrealistiska spår. Vi fick nämligen gå runt i Red Light District. Det är ett område med över 420 bordeller och ungefär fyratusen kvinnliga sexarbetare. De står utanför bordellerna och väntar på kunder, samtidigt som det står kunder i form av män i olika åldrar, allt ifrån gymnasium- och universitetsstudenter till affärsmän, politiker och poliser. De flesta som är bordellägare är nämligen även poliser, politiker och individer som är högt uppsatta. Området såg ut som vilket område som helst, det gick runt barn, fanns kiosker och en polisstation var mitt i hela området. Vi gick in i en bordell, det är svårt att förklara, men det såg ut som vilket ställe som helst i Indien. Vi fick sitta i väntrummet och se de olika rummen, som såg ut som bås. I båsen så var det en madrass och ingenting mer. Det var trångt och mörkt. Jag såg en man sitta och vänta på en kvinna i båset och jag såg även när en kvinna hade pengar som hon gav till ägaren och hoppade sedan in i båset som låg en bit över marken. Jag träffa en kvinna som var alkoholpåverkad och hade ärr över sitt bröst och en blåtira vid ena ögat. Det var en surrealistisk situation, jag minns att jag kollade ut och såg män stå och vänta på sin tur. Jag fick magknip och en känsla av att vilja spy. Denna värld är så hemsk.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

alxxandra.blogg.se

Heartbeats.

RSS 2.0